Chudnete? Jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem!

Glykemický index potravin je důležitý pojem pro lidi s cukrovkou. Můžete to udělat bez něj, nebo ty, kteří se snaží zhubnout a jíst zdravě. Sportovci díky němu vědí, co jíst kvůli jeho cíl před a po tréninku. Víš, že jsi to ty?

Máte cukrovku? Snažíte se zhubnout? Chcete jíst zdravě? Pak byste měli pojem glykemický index nemůže být lhostejný. Glykemický index (GI) je hodnota, která vyjadřuje míru, v níž konkrétní potraviny ovlivňuje hladinu cukru v krvi. Proto jsme se rozdělit potraviny do tří kategorií na potraviny s vysokým, středním a nízkým GI.

Doporučujeme, abyste si přečetli: Glykemický index potravin – přítel nebo nepřítel? Glykemický index – co to je a jak to použít? Proč je hubnutí (a zdravé výživy) jíst potraviny s nízkým GI?

Nejen pro hubnutí, ale také celkové zdraví je důležité, aby hladina cukru v krvi je stabilizovaný. To vám konzumace jídel s nízkým glykemickým indexem, nebo vhodnou kombinaci jídla s různou úrovní GI. Pokud chudnete, snažte se soustředit pouze na potraviny s nízkým GI.

Proč je tak důležité? Již víme, že glykemický index ovlivňuje hladinu cukru v krvi. Pojďme tedy dělat to opačně. Co způsobuje konzumace potravin s vysokým GI? Například, pokud budete jíst kousek čokolády, cukry jsou okamžitě absorbovány do krve, takže hladina cukru v krvi rychle zvýší. Ale lidské tělo se snaží tento "negativní" stav zvrátit tak, že vylučuje inzulín, který, samozřejmě, úroveň cukru je výrazně snížena. A právě v této chvíli je HYPOGLYKÉMII, což je z hlediska zdraví a hubnutí negativní jev. Muž je s největší pravděpodobností také podlehne, s chutí maškrtiť a cítit nekontrolovatelné hlad, (inzulin často, snižuje hladinu cukru v krvi pod normální limit) a tento cyklus se opakuje.

Muž maškrtí, jíst nezdravé jídlo a pak se tloustne. Některé bolesti hlavy, nervozita, a tam je také větší pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny. A přesto je tu jedna zásadní věc nespotrebovaná energie z skonzumovanej čokoláda je uložen ve formě tuku! Tento nežádoucí jev lze vyhnout pouze tak, že budete preferovat potraviny s nízkým GI.

Je důležité jíst potraviny s nízkým GI, varovat, a odborníci z University of Sydney. Identifikovat se stanoviskem Světové zdravotnické organizace a Organizace pro výživu a zemědělství, které doporučují, aby lidé ve vyspělých zemích konzumují převážně potraviny s nízkým GI. Tímto způsobem predídu "nemoci z nadbytku", jako je koronární srdeční onemocnění, cukrovky a obezity.(1)

Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Jídla, která spadají do kategorie nízké GI potraviny jsou výjimečné v tom, že energie z nich se uvolňuje postupně. Muž je delší, silnější a nepotřebuje k maškrtiť. Podle Helen Foster jsou jiné pozitívami konzumaci jídla s nízkým GI zmírnění predmenštruačného syndrom, lepší koncentrace a pozornosti, zlepšení paměti dovednosti, tím nižší riziko vzniku rakoviny, virových onemocnění (chřipka, nachlazení), a krátkozrakost.(2)

Otázkou je, jak určit GI určité potraviny? Nejlepší a najprehľadnejšími pomocníky jsou různé tabulky, které můžete najít na internetu. Nejlepší zpracovány také vzít v úvahu způsob přípravy jídla, velikost porce, ale například, když ovoce a odrůdy a zralosti, že GI výrazně ovlivnit. Jedním z nich je tabulka z University of Sydney, v které můžete chytře vyhledávat podle názvu, nebo si můžete vyfiltrovat všechny potraviny s nízkým nebo vysokým GI. (3)

Pak se, například, zjistíte, že nízký GI mají brokolice, rajčata, papriky, kešu oříšky, tmavá čokoláda obsahuje 70% kakaa, sušené meruňky, pomeranče, broskve, jahody nebo kaše.

Zdroj: (1) Glykemický index, University of Sydney, k dispozici na: http://www.glycemicindex.com/about.php (2) Helen Foster, Dieta GI: Glykemický index – nižší hmotnost a více energie, Praha: Ottovo nakladatelství, 2004 (3) Jak zjistit, GI, University of Sydney, k dispozici na: http://www.glycemicindex.com/foodSearch.php

Napsat komentář