Co by v našem jídelníčku neměla chybět v podzimní?

Dny jsou kratší. Slunce objeví na obloze méně a méně. Dopisy, v nádherné barevné odstíny, pomalu klesat k zemi. Ze zahrad a polí postupně mizí poslední sklizně. Ovoce a zelenina ovoce putovat do temných sklepů a komor. Které z nich se nesmějí v podzimním jídelníčku chybět?

I podzim má své kouzlo. Nicméně, ne vždy reaguje na skracujúce dny, méně slunce a chladné počasí, nejlepší. V souvislosti s podzimní období je velmi často skloňuje pojem podzimní deprese. Melancholie. Únava. Podrážděnost. To jsou jen některé z příznaků, že člověk se může projevovat s příchodem podzimu. Co, nicméně, na podzim "příčiny", to může také opravit. Podzimní plody jsou plné živin, skvělá chuť a hlavně jsou schopni nás udržují zdravé a fit. Které jsou "nejlepší"?

Šťavnaté a křupavé jabĺčka

Doslova nabitá živiny a chudá na kalorie. Jablka. Sto gramů těchto bobulí obsahuje jen 50 kalorií. Kromě toho, jsou bohaté na vlákninu, která prospívá trávení. Další důležitou složkou jsou antioxidanty, které chrání organismus člověka před volnými radikály a tím i před vznikem různých onemocnění. Z vitamínů je bohatě zastoupena je nejdůležitější antioxidant, vitamín C. Tam jsou také vitaminy skupiny B, vápník, železo a draslík.

Co všechno jsou dobré? Jablka podporují činnost imunitního systému, trávení a vylučování. Mají výborné očišťující účinky a snižují hladinu cholesterolu v krvi. Odborníci z Amerického Institutu pro Výzkum Rakoviny doporučují, aby jabĺčka konzumovat denně, protože obsahují velké množství antioxidantů. Tyto výjimečné látky chrání buňky před poškozením způsobeným volnými radikály, prevenci rakoviny, zastavit další růst nádoru a podporu zánik nádorových buněk (1).

Voňavé a výživné hrozny

Sto gramů hroznů obsahuje přibližně 69 kalorií, mnoho vitaminů (např. vitaminu A, skupiny B, C, K), minerálních látek a stopových prvků jako například vápník, hořčík, železo, měď, mangan a další živiny. Hlavní složkou hroznů je látka zvaná resveratrol, který patří do skupiny antioxidantů. Více vědecké studie potvrdily, že snižuje riziko rakoviny, virů a kardiovaskulárních onemocnění. Protizápalovými účinky antokyány a katechiny.

Jen zelí s "speciální" efekty

Zelí rozhodně nepatří pouze do jídelníčku ty, kteří držet dietu. I když to obsahuje minimum kalorií (25 kcal na 100 g), ale je také mimořádně bohatá na živiny. Fytochemikálie (např. lutein, zeaxantín) podporují imunitu a chrání proti nemocem: rakovina, vysoká hladina cholesterolu, kardiovaskulární onemocnění.

Chybí ti vitamín C? Pak byste měli vědět, že jíst sto gramů zelí denně je zhruba 60 procent pokryta potřeba vitamínů C a K. Zelí obsahuje také vitamíny skupiny B, draslík, vápník, železo, hořčík, mangan, fosfor a zinek. Je vhodný pro čištění organismu, podporuje činnost nervového systému a trávení, chrání proti vzniku rakoviny a onemocnění srdce.

Hrušky jsou bohatým zdrojem vlákniny

Sto gramů hruška obsahuje 58 kalorií a asi 3 gramy vlákniny. Z tohoto důvodu, hrušky prospěšná pro správné fungování zažívacího traktu a snížení hladiny vysoká hladina cholesterolu v krvi. Doporučuje se je konzumovat ve stravě, protože vláknina dodává pocit sytosti. Vitamín C spolu s dalšími látkami k podpoře činnosti imunitního systému, který chrání organismus člověka před nemocemi. V období podzimu, kdy se člověk je náchylnější k nachlazení a chřipce, zvýšená dávka vitamínu C se určitě přijeďte spolu.

Křupavé a chutné kaštany

Vůně pečené kaštany v mnoha z nás vyvolává relaxační podzimní večery. Kaštany však nejsou jen obyčejné dárky. I když mají vyšší kalorickou hodnotu, přibližně 213 kcal na 100 gramů, obsahují hodně vlákniny, kyseliny listové, vitamínů skupiny B, vitamín C, měď, mangan, zinek, fosfor, železo a další látky. Vláknina podporuje činnost trávicího traktu a snižuje hladinu cholesterolu v krvi, další živiny jsou, podle pořadí, přispívá ke zvýšení imunity organismu.

To, že dary podzimu by neměly chybět ve vašem jídelníčku?

(1) Americký Institut pro Výzkum Rakoviny, http://preventcancer.aicr.org/site/News2?id=16477

Napsat komentář