Glykemický index potravin – přítel nebo nepřítel?

Nízký glykemický index potravin je prostředkem, který vede ke zdraví, štíhlosti a vitality. Naopak, potraviny s vysokým GI jsou cestou k obezitě a onemocnění. Stejně jako v otázce GI zaměřit? Poradíme vám!

Glykemický index je velmi často používaný termín v souvislosti s zdravé výživy, cukrovky a mnoha moderních diet. Glykemický index je mezi pojmy, které by měl být člověk, který závisí na jejich vlastní zdraví, pro kontrolu. Jak je to s ním?

Glukózy, inzulínu, a nerovnováha cukru v krvi

Lidské tělo je složitý nástroj. To platí pro všechny procesy v těle probíhají. Buňky, základní stavební jednotky lidského těla, je třeba, aby jejich činnost energii. Získat z potravy v podobě sacharidů (sacharidy jsou v těle rozkladané na glukózu), nebo odvodit ze zásob, které jsou uloženy v játrech je nadměrné množství cukru v krvi získané z přijatých sacharidů nazývá glykogen).

Co-pracovníků v regulaci hladiny cukru v krvi jsou dva důležité hormony – inzulin a glukagón. Glukagón, zejména ma konverze glykogenu v játrech na glukózu, která je zdrojem energie pro buňky. Zajistit rovnováhu cukru v krvi když člověk má hlad, nebo vystaveny nadměrné fyzické aktivity. Přesně opačné roli inzulínu. Jeho úkolem je snížit hladinu glukózy v krvi, a zabránit jeho uložení v těle a podporují přeměnu glykogenu na glukózu. Tyto situace nastávají například, když člověk přijímá hodně jednoduché (rychlé) sacharidy.

Nerovnováha hladiny cukru v krvi což způsobuje celou řadu vážných zdravotních problémů – obezita, kardiovaskulární onemocnění, vysoký krevní tlak, diabetes, mrtvice. Otázka je, jako nerovnováha cukru v krvi, zabránit? Spolehlivou odpověď dává právě glykemický index potravin.

Odemknout tajemství glykemického indexu!

Jen možná GI je charakterizován jako číslo, které určuje, jak kdysi byly spotřebovány sacharidy ovlivňují hladinu glukózy v krvi a související odpověď na inzulín a glykogen. Glykemický index klasifikuje potraviny do kategorií podle toho, jak ovlivňují hladinu cukru v krvi (hodnoty 0 až 100).

Potraviny, jejichž GI je vyšší než 70 (rychlé sacharidy), které způsobují prudký nárůst hladiny cukru v krvi. Tělo je "brání" tak, že ve stále více vylučuje inzulín. Takže jídlo je rychle strávil, ale to je pak rapídnemu pokles krevního cukru (hypoglykémii). Hypoglykémie se projevuje hlad, chuť maškrtiť, nervozita, vyloučeny nejsou ani bolesti hlavy. Tento cyklus způsobuje nejen zdravotní problémy, ale také správné problémy s váhou.

Opakem jsou potraviny s GI nižší než 55 (pomalé sacharidy), syté déle, protože energie z nich je agent postupně. Jedno je silnější na dlouhou dobu a není třeba maškrtiť. Rozsah GI je mezi 56 až 69 zahrnovat i potraviny se středním GI.

Jak zjistit GI potravin?

Vyhledávače nabízejí tisíce možností na výběr tabulek, zveřejněných GI jednotlivých potravin. Některé z často konzumovaných potravin si zapamatovat velmi snadno:

GI vyšší než 70 – bílého cukru a mouky, včetně všech produktů, které jsou vyrobeny z nich, brambory, rýže, kandované ovoce, pukance, hranolky, med, smažená jídla, alkoholické nápoje

GI méně než 55 – pohanka, celozrnný chléb, luštěniny, zelenina, houby, ořechy, jablka, třešně, jahody, citrony

Napsat komentář