Jak začít běhat (8. část): Zranění při běhu

Běh je vášeň, která člověka změní život k lepšímu. Každý, kdo jezdí pravidelně, ví, o čem mluvím. Kromě množství fyzické a duševní pozitiva to má, nicméně, spustit určité riziko spojené především s výskytem zranění. Naštěstí, to může být účinně zabráněno.

Příčiny zranění při běhu

  • nedostatečné warm-up a strečink
  • přecenění svých schopností (pretrénovanie)
  • špatná technika při spuštění (nesprávné držení těla)
  • nevhodné oblečení (to může způsobit přehřátí organismu, odřeniny)
  • nevhodné obuvi (zvyšuje riziko bolesti holenní kosti, ale také ve vývoji puchýře nebo vyvrtnutia kotník)
  • běží po zemi

Jak se vyhnout zranění při běhu?

Nejdůležitějším prostředkem prevence zranění při běhu je kvalitní rozcvička, která by měla trvat 15-20 minut. "Pokud svaly nejsou dostatečně rozcvičené a vyhřívaná, se protahuje až do prasknutí. Když běží nejčastěji trpí achilovky, lýtka, a, samozřejmě, vazy v koleni a v kotníku. Proto je důležité, aby svaly před během zahřát," říká zkušený trenér Marcel Matanin. Zároveň upozorňuje na bolest v oblasti holenní kosti, který je pro začátečníky se vyskytuje nejčastěji. Co? "Je pravda, že na začátku holenné kosti jsou bolestivé, časem to přejde nebo je vhodné zvoľniť tempo a nohy si postupně mají tendenci," dodává Matanin. V případě, že jeden začne trénovat na vzestupu, nejvíce trpí kolena, kyčle, páteř, nebo celého systému podpory. Je proto důležité myslet na pravidlo: začít pomalu a postupně tělo připravit na těžší zatížení.

Běh a zdravotní problémy

Zejména, lidé se zdravotními problémy jsou často ptají sami sebe na otázku, zda je běh pro ně vhodné sportovní aktivity. Samozřejmě, pokud člověk není stejný, je nutné, aby se poraďte se svým lékařem a sledovat jejich doporučení. To platí například pro diabetiky. "Máme speciální skupinu, která je určena pro diabetiky. Diabetici vědí, co mají onemocnění, čímž se sleduje: změřte si cukr před, během a po tréninku, vědět, jaké tempo jít. Také lidé s takovým onemocněním, může sportovat," říká ze zkušenosti trenér.

Trochu složitější je to pro lidi, kteří trpí kardiovaskulárními chorobami. Zde je konzultace s lékařem nezbytná. Například, pro lidi s vysokým krevním tlakem, může být vhodné, volný poklus, ale nemusí jít do vysoké intenzity. Lidé s nízkým krevním tlakem by měl také poradit s lékařem, jaké zatížení je pro ně vhodné. Zjištěné pomocí měření pulsu, který je v jejich bežeckej zařízení rozhodně chybět nebude.

Tipy na to, jak, aby se zabránilo zranění

  • základem je důkladné warm-up svaly, zejména v dolní části těla před tréninkem a "ochlazení" po tréninku
  • respektovat omezení svého těla (podle zvoleného tréninkového plánu), to je, aby se zabránilo přetrénování a nepříjemných nehod
  • nepodceňujte pitný režim
  • během horkých letních měsíců behajte ráno nebo večer, pokud je to nutné, použít krém s spf, pokrývky hlavy a sluneční brýle
  • noste vhodný oděv, speciálně navržený pro běh
  • investovat do kvalitní běžecké boty
  • vyberte si vhodný terén

Pokud nevíte, jak správně zahřát před běhu, podívejte se na následující video:

Také oblečení pomáhá předcházet zranění

Jedním z faktorů, které pomáhají předcházet zranění, když běží, je vhodně zvolené oblečení. Co na to říci?

adidas1-séria článkov o behu

Běžecké tričko Supernova, běžecké legíny Supernova běžecké kraťasy Supernova Glide, cross country běžecké boty Supernova Glide

adidas2-séria článkov o behu

Běžecké tričko Supernova, běh podprsenka Supernova, kraťasy Aktiv, cross country běžecké boty adistar boost

adidas3-séria článkov o behu

Běží podprsenka Supernova, mikina Aktiv, běžecké 3/4 legíny adizero, běh tenisky Zvýšení Energie

Předchozí části bežeckého seriálu pro začátečníky

Jak začít běhat (1. díl): Proč si vybrat správný kurz?

Jak začít běžet, (2. část): Praktické rady a tipy pro začátečníky

Jak začít běhat (3. část): Naučte se při běhu správně dýchat

Jak začít běhat (4. část): Jídlo a pitný režim

Jak začít běhat (5. část): Oblečení, když běží

Jak začít běhat (6. část): Boty při běhu

Start-spustit (7. část): Správné držení těla a polohu rukou při běhu

Zdroj fotografií: adidas Zdroj video: www.yotube.com

Napsat komentář