Jíst rajčata. Chránit proti rakovině

Rajče je vlastně bobule rostlina, která má kořeny v Jižní Americe. Navzdory tomu, že rajče je ovoce, často zařazujeme mezi zeleninu.

Rajče je jedním z hlavních zdrojů lykopenu. To je antioxidant, který má mnoho zdraví prospěšných účinků. Nejčastěji je vidět v červené, ale existují také žluté, oranžové nebo dokonce zelené a fialové odrůdy.

Nutriční aspekt

Rajče se skládá z přibližně 95% vody, a zbývajících 5 % jsou především sacharidom (2,6 %) a vlákniny se týkají: (1,2 % – většina vláken je nerozpustný) .

Jedna středně velká rajčata (123 g) obsahuje pouze 22 kalorií. Rajčata, stejně jako většina ovoce a zeleniny, obsahují minimum bílkoviny – 0,9 g na 100 g, a minimální tuk 0,2 g na 100 g.

Rajčata jsou výborným zdrojem vitamínů a minerálů:

  • vtamín C: jeden středně rajče obsahuje až 28 % zaznamenané denní dávky (DDD)
  • draslík: důležitý pro zdravé srdce a optimální tlak
  • vitamin K1: nezbytné pro správnou dávku smrštění a zdraví kostí
  • kyselina listová: je nezbytná pro správné funkce buněk a je důležité zejména pro ženy v těhotenství

Kromě vitamínů a minerálů obsahuje rajčat a dalších specifických látek:

Lykopen je červené barvivo a silný antioxidant, nejvíce soustředěna ve slupce. Rajče červenější, tím více lykopenu obsahuje. Výhody lykopenu je, že je relativně stabilní a je přítomen ve velkém množství v paradajkovom šťávy, paradajkových omáčkach, zda kečupe. Dokonce i obsah lykopenu je z tepelného zpracování zvyšuje. Velmi důležitá je kombinace rajčat s tukem, že lykopen může lépe absorbovat. Když v kombinaci s tukem, můžeme dosáhnout až 4-krát vyšší absorbance. V rajčinách je dále také beta-karoten, naringenín a kyseliny chlorgénová. Beta-karoten je žluté barvivo a antioxidant v našem těle, to jsme dali do akce na vitamin a. Naringenín se nachází v kůžích, to je hlavní flavonoid s výrazným protizápalovou schopnosti. Kyselina chlorgénová je vysoce účinný antioxidant, který snižuje krevní tlak u pacientů s vysokým krevním tlakem.

Zdravotní účinky rajčat Srdcovocievny systém

  • bylo zjištěno, že lidé s nízkou úrovní lykopenu a beta-karotenu mají zvýšené riziko srdečního infarktu
  • lykopen snižuje špatný LDL cholesterol
  • rajčata mají protizánětlivý účinek a snižují oxidační stres
  • mají protektívny vliv na vnitřní vrstvu naše cévy

Prevence rakoviny

Zvýšená konzumace rajčat je spojena s nižší výskyt rakoviny prostaty, plic a žaludku. Studie na ženy ukázaly, že spotřeba karoténov přírodních zdrojů (například rajče má ochranný účinek proti rakovině prsu).

Kůže

Obsah lykopenu a beta-karotenu v paradajkách nás chrání před spálením kůže. Podle nedávné studie, po konzumaci 40 g rajčatového protlaku (obsahující 16 mg lykopenu) v olivovém oleji po dobu 10 týdnů snížil výskyt spáleniny od slunce až o 40 %.

Proč jsou rajčata často bez chuti?

Je zejména v zimním období, kdy nejsou k dispozici místní rajčata. Rajčata jsou ve skutečnosti obvykle shromažďují zelené a nechala se uměle dozrávají, ale skutečnou chuť rajčat není vytvořit nebo vytvořit špatně.

Odkaz: http://bipublication.com/files/ijabarv1i220102.pdf http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11340098 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10050865 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22965217 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9605205 Zdroj foto: flickr.com Lidé, kteří si přečetli tento článek, a obává se také o:

Sezóna čučoriedok je v plnom prúde. využite ichvýnimočné vlastnostiSezóna borůvek je v plném proudu. Využívat jejich výjimečných vlastností

Babičky vravievajú, že jedno jablko denně nás ochrání před návštěvou lékaře.

Čerešne verzus višne. ktoré sú viac výživné?Třešně versus višně. Které jsou více výživné?

Ze tam ta stránka by se asi u většiny lidí vyhrál třešně. Je to tak i z nutričního hlediska?

Ovsené vločky sú zdravé. pozor, ako si ich pripravujeteOvesné vločky jsou zdravé. Jíst pravidelně

Asi každý z nás ví, a někdy dokonce i ochutnali ovesné vločky.

Autor článku Petra KopeckaIng. Petra Kopecká

Jsem certifikovaný nutriční specialista a zakladatel výživa poradenství – komplexní výživa. Komplexní výživa je pro každého, kdo chce zhubnout ,udržet váhu, zvýšit výkon, a přitom jíst, pracovat, jíst skutečné jídlo a ne jeho náhražku. V oblasti výživy se neustále vzdelávam již 7my rok a klientům přináším nejnovější informace o výživě, které jsou založeny na vědecky doložených důkazů založených a ověřených v praxi. http://www.komplexna-vyziva.sk Další články od autora

Napsat komentář