Patří k vepřové sádlo do našeho jídelníčku?

Až do nedávné doby byl považován za nezdravú, dnes se doporučuje pro léčbu potravin při vysokých teplotách.

Rady odborníků v tomto směru by měla být čtena téměř stejně a omezit příjem nezdravých nasycených tuků na minimum a ve stravě preference pro nenasycené tuky. Například, doporučení American Heart Association, jaká je spotřeba tuků týká, takto: 25 až 35 procent z celkového příjmu kalorií by se měl skládat z tuků. Nasycené tuky by neměly představovat více než 5-6 procent z celkového příjmu kalorií. To znamená, že pokud osoba obdrží denně 2000 kalorií, méně než 120 kalorií má nasýteným tuku. Trans-mastných kyselin by neměl překročit 1% z celkového příjmu kalorií (1). Na tyto skutečnosti, jeden by měl přemýšlet o tom, kdy jíst a použití vepřové sádlo na vaření a pečení.

Vepřové sádlo a příprava jídel

Jedním z velkých zdrojů nebo nenasycené zdravé tuky (nenasycené a mononenasycené mastné kyseliny), jsou panenské oleje jako je lněný, olivový nebo sezamový. Jsou perfektní volbou pro studené kuchyni, protože jsou rychlým zdrojem energie a obsahují mnoho prospěšných látek. Nebezpečné však je, aby jejich použití pro úpravu jídel při vysokých teplotách (pečení, smažení, smažení), protože tam jejich rychlejší "prepáleniu", a tedy následné tvorbě škodlivých látek. Jen tak pro zábavu, některé polynenasycené mastné kyseliny se rozpadají při teplotě asi 50 stupňů Celsia. Pro přípravu jídel při vysoké teplotě mnohem lépe sloužit vepřové sádlo, které obsahuje hodně nasycených tuků, a tak má vysokou tepelnou odolnost. "Použití vepřové sádlo je nejvíce vhodné technologické úpravy potravin, pokud jsou použity ve vysokých teplotách. V těchto vysokých teplotách je vepřové sádlo moc stálejšia a jeho součásti nejsou předmětem automatickou konverzi škodlivých látek, jako je tomu v mnoha rostlinných olejích, když příliš zahrejú," vysvětluje nutriční poradce Libor Javro z vyzivovestudio.en.

Doporučujeme, abyste si přečetli: Nahradit klasické máslo ghí. Je to zdravější a vhodné i pro alergiky

Patří vepřové sádlo do zdravé výživy?

Mírná spotřeba vepřové sádlo je určitě škodlivé není. Proto pokud se vám někdy můžete ochutnat celozrnnom pečive s mastí a cibule, svět nemůže. Kromě nasycených tuků, když vepřové sádlo obsahuje také některé (i když ne velké) množství zdravých tuků, které jsou pro lidské zdraví prospěšné. Co však byste měli mít na paměti? Je důležité, abyste sledovat celkový příjem nasycených tuků během dne, protože vepřové sádlo je také v mnoha jiných potravin (dorty, slané pochoutky a podobně). Pokud člověk konzumuje nasycené tuky v kruté množství, může dojít ke vzniku civilizačních chorob (srdeční choroby, rakovina). Kromě toho, že je vepřové sádlo bohatá na kalorie, které mohou být v nadměrné konzumaci negativní podepsat na hmotnosti.

Jak je to s konzumací tuku u lidí, kteří športujú? "V ostatních případech, to není vepřové sádlo vhodné pro sportovní stravy, protože nevidím jeho optimální využití pro zvýšení sportovní výkonnosti, vzhledem k tomu, že v jídelníčku sportovce jsou používány především zdravé tuky," říká ze zkušenosti odborníka.

Zdroj: (1) http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/FatsAndOils/Fats101/Fats-and-Oils-AHA-Recommendation_UCM_316375_Article.jsp Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (tiverylucky)

Napsat komentář