Proč jsme po těžkém obědě spát?

Odskočíme z práce na oběd a dáme si něco z tradiční slovenské menu. Tušíme, že po obědě již tak produktivní, my ne. To má své chemické vysvětlení.

Celý problém je založen na třech chemické látky, které spolu úzce souvisí:

Aminokyselina tryptofan

Tryptofan je esenciální, tzv. aromatických aminokyselin, protože ve své struktuře obsahuje konjugovaný systém dvojných vazeb. Naše tělo neví, syntetizovat a musí přijímat v potravě ve formě proteinů (nebo potravinové doplňky). Má v těle spoustu nezastupiteľných funkce, a tak dále poruchy metabolismu mohou být předmětem různých nemocí (např. Hartnupova nemoc).

Serotonin

Serotonin je biologicky derivát tryptofanu a slouží jako neurotransmiter (látka, která slouží pro přenos nervových impulsů). V našem centrálním nervovém systému se serotonin významně přispívá k ovlivněna náladu: snížené množství této látky může způsobit deprese, poruchy spánku a podobně.

Melatonin

Melatonin je hormon a je chemické přeměny serotoninu. Tento hormon je produkován v mozku, konkrétně v hypofýze a hraje důležitou roli v cirkadiálnych rytmoch (den / noc). Produkce melatoninu je nejvyšší v noci (za tmy), a proto v zimních měsících, kdy je nedostatek slunce, jsme se více ospalí a bez energie jako v létě.

Vzájemné transformace je názorně vyznačuje následujícími metabolickými cestami vedoucími na dráhu. Tryptofan je prekurzorem (předchůdcem je chemická látka, z níž vzniká výsledný produkt reakce) pro tvorbu serotoninu, což je prekurzor melatoninu. Tryptofan je také neméně důležitým prekurzorem niacinu, tedy vitamínu B3.

hormóny

To byl chemický základ pro následující vysvětlení povahy únavy nebo ostrost po obědě.

Takže, co by mělo být děje?

  • Pokud zjeme hodně sacharidů a hodně tuku (např. typický nedělní oběd: pět knedlíků, čtvrt kachny, a spousta zelí)

Protože se jedná o kalorické stravy, bohaté na sacharidy, a to zejména tuky (kachna na tuku, knedlík), tělo vyplaví velké množství inzulínu, takže tato dávka byla zpracována a po nějaké době pošle signál do stavu nasycení. Relativně malé množství neutrální aminokyseliny jde do svalů a kompetitujú s aminokyselinou tryptofan, která je aromatická a v té době nežádoucí. Tam je nahromadění tryptofan, který je vydán v mozku, protože to bylo ve svalech popřel. Zde je přeměněn na serotonin a pak melatonin, který je náhle během dne mnohem víc, než by mělo být, a indukuje tak (ne)žádoucí pocit ospalosti.

  • Pokud zjeme potraviny bohaté na bílkoviny (kuřecí steak, porce celozrnné rýže a porce zeleniny)

Můžeme říci, že je to právě naopak. V krvi, existuje mnoho neutrálních aminokyselin (pocházejí z masa, jako hlavní zdroj bílkovin), které však kompetitujú s tryptofánom na cestu do mozku. Do mozku nedosahuje značné množství tryptofanu, snižuje průměrná úroveň serotoninu, a snižuje také hladinu melatoninu. V nejlepším případě jsme aktivní jako ryba a plný energie, v druhé polovině pracovního dne.

Jaké poučení si z něj všichni vzít?

Lehké a dobře vyvážené stravy, bohaté na bílkoviny, je nejen zdravé, ale po jídle jsme se bude cítit lehce, šťastně, plný energie a možná i optimismus!

Doporučuje, aby přečtěte si: Potraviny, které mohou být únava šanci Autor článku biochemickaMichaela Bebová

Studie tak krásná pole, které je biochemie mi umožnil nahlédnout do problematiky výživy od té nejzákladnější úrovni – od úrovně metabolismu a nejzákladnějších chemických procesů v našem těle. Výživa a zdravý životní styl jsem již více než 10 let, a jsem v současné době pracuje na výživu seminářů a akcí, I vydavatelské činnosti a poskytujeme konzultace v oblasti výživy a zdravého životního stylu, individuální přístup ke každému klientovi. www.biochemicka.cz Další články od autora

Napsat komentář