Zajímavé, že jste měli vědět o minerály

Minerály a stopové prvky, aby se o 4 až 5 % z naší hmotnosti, proto v těle 70-kilového člověka představují asi 3,5 kg.

Minerály a stopové prvky jsou důležité pro mnoho procesů v lidském těle – jsou zapojeny do metabolismu energie, jsou důležité pro činnost nervového systému a hospodaření s vodou, představují stavební materiál kostí a zubů. Pokud některé v těle chybí, nebo jsou nerovnoměrně zastoupeny (vápníku a hořčíku nebo sodíku a draslíku) vede ke zdravotním komplikacím. Co je třeba vědět o mineráloch a stopových prvků?

Mezi základní látky

Minerály, které potřebujeme jako vitamíny dostávají prostřednictvím potravin, proto pestré a vyvážené stravy. V současné době se mnoho lidí potýká například s nedostatkem vápníku, železa, jódu, ale také hořčík a zinek. Nízké hladiny vápníku a hořčíku je spojena s osteoporózou, nedostatečného příjmu sodíku, nebo nerovnováha mezi sodíkom a draslíku může způsobit zadržování tekutin nebo vysoký krevní tlak.

Můžeme je rozdělit podle několika kritérií

Jedna z divizí je založen na doporučené denní množství, na základě které se dělí na makroelementy (ZVLÁŠTNÍ je větší než 100 mg) , stopové prvky (ZVLÁŠTNÍ, méně než 100 mg) a stopové prvky, jejichž množství je vyjádřeno v mikrogramoch. Další členění rozděluje minerály do čtyř skupin, a to na makroprvky (sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, chlór, síra), stopové prvky (stopové prvky – železo, měď, zinek, mangan, křemík), ultrastopové prvky (selen, chrém, jód, fluor) a toxické prvky (hliník, olovo, rtuť…).

Jejich deficit se projevuje jinak

Připravili jsme pro vás tabulku, ve které jsou uvedeny nejčastější příznaky nedostatku některých důležitých minerálních látek a jejich zdroje potravy.

Minerální látky

Příznaky nedostatku

Potravinové zdroje

Sodík

deficit se vyskytuje jen zřídka, typické jsou spíše příznaky z nadbytku, jako je zadržování tekutin a vysoký krevní tlak

průmyslově zpracované výrobky, sůl

Draslík

svalová slabost, zmatenost, podrážděnost, deprese

banány, obilné klíčky, meruňky, fazole, sušené fíky

Vápník

slabost svalů, křehké kosti (osteoporóza), záchvaty (tetánia)

mléko a mléčné výrobky, mák, sezamová semínka, zelená listová zelenina

Fosfor

jeho nedostatek se vyskytuje sporadicky, protože fosfáty jsou součástí velké spektrum průmyslově zpracované potraviny

maso, ořechy, semena, celozrnné potraviny, průmyslově zpracované potraviny

Hořčík

křeče, tetánia, podrážděnost, nervozita

celá zrna, luštěniny, ořechy, byly, kakao, zelená listová zelenina

Žehlička

anémie, únava, snížení imunity

droby, hovězí maso, zelená listová zelenina, reed melasa, luštěniny

Zinek

ztráta chuti k jídlu, slabé a lámavé vlasy a nehty, oslabená imunita, snížená plodnost

arašídy, slunečnicová a dýňová byli, mořské ryby a mořské plody

Jód

poruchy štítné žlázy, hrubé kůže, apatie

řasy, mořské produkty, sůl s jódem

Selen

snížené plodnosti, oslabená imunita

ořechy, avokádo, čočka, mořské plody

Některé minerály pomůže doplnit také minerální vody

Během letních měsíců, kdy se více potíme, je vhodné obohatit pitný režim i na minerální vody. Jejich příjem by neměl překročit 30 % z celkové vody a hydrataci zásoby. Vhodnou volbou je minerální voda Budiš, která obsahuje sodík, vápník, draslík, hořčík a další minerály. Minerální voda Budiš má příznivý vliv na trávicí, močové a dýchací systém. Setkáte se s ní v neochutenej jsem ochutenej formě.

Zdroj: PR

Zdroj foto: pixabay.com

Lidé, kteří si přečetli tento článek, a obává se také o:

Minerálka ako osvieženie počas letaMinerální vody jako osvěžení v létě

Minerální voda je přírodním zdrojem minerálních látek, které mohou v našem těle chybí v důsledku zvýšené pocení během letních veder.

Tipy na spestrenie pitného režimu v leteTipy na oživení vody a hydrataci dodává v létě

Je čistá voda, nejlepší způsob, jak doplnit tělu tekutiny, nebo může být pitný režim zpestřit, stejně jako jiné nápoje, které naše zdraví prospejú?

4 minerály, ktoré v lete naše telo potrebuje4 minerály, které se v létě naše tělo potřebuje

Během horkých dnů je hodně potíme, a proto tělo potřebuje dopřát nejen voda, ale i potřebné minerální látky.

Napsat komentář